Kompetanse og estetikk – norsk plastindustris sirkulære akilleshæl

CIVAC har vært i Leksvik for å bli bedre kjent med plastbransjen. IV Group og Nopla tok oss imot og ga oss et innblikk i bransjens sirkulære utfordringer.

CIVACs representanter satt usikre og spente. Ute av vårt trygge kontor, og på en tidvis svingete og smal vei. Gjennom skog og over fjell, ut langs Trondheimsfjorden, på tur mot Leksvik. For to avfallsnerder bød turen på spenning, for i Leksvik skulle vi stifte et nærere bekjentskap med en avfallsproblematikk som for tiden virkelig er på moten – plast.

 

Utfordringer med resirkulert plast

Først på agendaen sto et besøk hos IV Group. Siden oppstarten i 1961, har IV Group vokst til å bli en viktig aktør innen produksjon og levering av plastdeler, kjent for både sine hverdags- og spesialprodukter. Deres unike plaststøpeteknologi gjør det mulig å lage plastdeler som før var umulig, noe som har gitt IV Group muligheten til å vokse, også utenfor Leksvik. Med produksjonslokaler både i Sverige, Polen og Kina besitter selskapet mye kunnskap om plastmarkedet.

 

Sprøytestøpmaskiner hos en av IV Groups fabrikker.
Sprøytestøpmaskiner hos en av IV Groups fabrikker. Foto: IV Group

 

Samtalen skiftet etter hvert fokus til plastindustriens sirkulære utfordringer. For IV Group ligger en del av disse utfordringene i kundenes spesifikke krav. Selv om selskapet har jobbet hardt for å gjøre sin plastproduksjon mer sirkulær ved å redusere avfall og gjenbruke plast fra sin egen produksjonslinje der de kan, møter de hindringer. Gjenbruk kan påvirke plastens kvalitet og utseende negativt. For eksempel kan tilsetning av resirkulert plast føre til at nye produkter får små, fargede prikker, noe som ikke alltid er akseptabelt for kundene, selv der hvor plastdelene ikke er synlige i det endelige produktet. De estetiske kravene er med det en hemsko for bransjens sirkulære utvikling.

 

Jakten på riktig kompetanse

Leksvik er ikke bare hjem til én plastprodusent. Litt lengre borti veien kom vi til vårt andre stopp for dagen – Nopla. Fra oppstarten i 1970 under navnet Lycro AS, har de i dag jobbet seg opp til å bli en ledende norsk produsent av resirkulerbare, sprøytestøpte plastprodukter. De besitter viktig kompetanse innen design og prosjektering av plastprodukter, produksjon av støpeformer og serieproduksjon av selve produktet. Og med produksjon av produkter slik som boksen til tannpirkerne fra Jordan og handlekurvene lagd av resirkulert plast fra havet som mange butikkjeder benytter, er Nopla et selskap mange av oss har et ukjent forhold til.

 

Nye handlekurver hos Nopla i Leksvik.
Nye handlekurver hos Nopla i Leksvik. Foto: Ståle Sve Rian/Nopla AS

 

Slik som IV Group har også Nopla utfordringer med å møte en mer sirkulær fremtid. Selv om Nopla kverner opp og resirkulerer plast selv, og har mulighet til å benytte seg av resirkulert plast i sine produkter – slik som i handlekurvene, så er det også utfordringer å spore i bransjens kompetansenivå. Å finne kvalifisert plastkompetanse i Norge er en utfordring. Per i dag er det få eller ingen utdanninger på masternivå i Norge hvor man kan spesialisere seg innen plast- og polymerteknikker. Samtidig ser Nopla også utfordringer i det å rekruttere riktige prosessfagarbeidere. Uten riktig kompetanse vil det bli utfordrende for norske plastprodusenter å finne en mer sirkulær retning fremover.

Del artikkelen:

Lignende artikler