I webinar- og podcast-serien Paradokset vil vi i CIVAC sammen med våre samarbeidspartnere – Danske Bank, Azets Insight, Salvesen & Thams, NTNU og Kommunikasjonshuset Trio Media – utforske de viktigste temaene og trendene innenfor bærekraft og sirkulærøkonomi. I hver episode besøker vi bedrifter og innovatører som gjør en forskjell.
Innovasjon hos Norsk Kylling
I den aller første episoden skal vi ta for oss bærekraftig innovasjon i verdikjeden til Norsk Kylling. De står for en ny innovasjon i bransjen – en ny kyllingrase. Hvilke utslag gir dette på de tre bærekraftsdimensjonene (økt kvalitet, dyrevelferd og miljø) og hvordan kan dette forklares fra et logistikk/verdikjede perspektiv.
Krever store forandringer
Overgangen til en ny kyllingrase krever store forandringer og investeringer i alle ledd, både hos leverandører og produsent. Produksjonstiden går opp, for kyllingen er saktevoksende. Paradokset er at man ser man at dette er bra for forretningen, bra for menneskene som jobber i verdikjeden og ikke minst bra for dyrevelferden.
Hør podcasten her:
Her kan du se webinaret: